A Telekom Electronic Beats produceri pályázatának idei győzteseit kérdeztükGombas Peter

A Telekom Electronic Beats csapata idén is aktivizálta magát és második alkalommal hirdették meg a Szelektor elnevezésű pályázatukat, ahol ezúttal is három kategóriában – clubbing, experimental és pop – várták a produceri pályamunkákat. Az első, 2020-as kiírás alkalmából összesen 600 darab szerzemény érkezett. Most még ezt az amúgy sem kevés számot is sikerült jócskán túlszárnyalni. Ugyanis több, mint 900-an gondolták úgy, hogy a nagyvilág elé kellene tárni produceri munkásságuk eredményét! Ez pedig igen csak komoly munka elé állította a zsűrit, akik éjszakába forduló nappalokon át hallgatták és értékelték a beérketett alkotásokat. A Solére, Beton.Hofi, Carson Coma, Tolo, LAU, Iamyank és az Exiles kiadót igazgató Kolbenheyer Erik által kiválasztott 33 zenéből álló, három részes válogatás június 10-én jelent meg. Felkerestünk néhányat a nyertes pályázók közül, akik kétszésgesen meséltek a díjnyertes zenék keletkezéséről.

Daniel Meister

Mióta foglalkozol zeneírással? Milyen eszközöket használsz a producerkedés során?

Daniel Meister: Kb. 10 éve kezdtem bele pontosan nem is tudom. Sokféle “kütyüt” használok abletonon belül és kívül is Pl: microKorg, Elektron Digitakt és persze a pluginek

Obwigszyh: Kb. 6 éve foglalkozom zeneírással, eleinte csak Abletont használtam, aztán mostmár van pár szinyóm, meg effekt pedálom, amiket szeretek kombinálni digitális cuccokkal.

Kobanya3000: Komolyabban csak az utóbbi 3-4 évben kezdtem el vele foglalkozni, előtte csak egy-két közeli ismerősömnek küldözgettem zenéket. Az első pozitív visszajelzés talán még Gnorktól jött, akinek akkor még tök ismeretlenül küldtem trekkeket, ezután már kicsit bátrabban írogattam DJ-knek és kiadóknak is. De amúgy már 16 évesen is nyomkodtam a crack-elt Reason-t, és sokszáz órányi synthfluencer/hardware jamming videón túl vagyok, szóval volt már egy alapom.

Mákó Rozi: Tíz év zongora tanulás után zeneírással komolyabban 18 évesen kezdtem foglalkozni a Buzz nevű freeware, moduláris rendszerű szoftverrel, ami arról ismert, hogy egyedülálló felülről lefelé irányuló zenei kompozíciós megközelítéssel, úgynevezett tracker interfészként használható. Később több más zeneíró szoftver használata után ma elektronikus hangszereket, moduláris szintetizátorokat és zongorát használok, a laptop eléggé háttérbe szorult.

Aluphobia: Ha az általános iskolai kottagyakorlatokat nem vesszük, akkor 15 éve. De techno és társműfajaival csak 2018 óta. Előtte hip hop — beatek, rap, bboying, graffiti fullon — aztán house, utána trance-esebb cuccok, az utóbbi pár évben pedig hard techno, hard groove, meg egy csipetnyi industrial. Legfőképpen a Reapert mindenféle VST-kkel, szinti közül most a kedvencem w Pigments. De van egy ezeréves PSS 480-an, amit tudok master billentyűként használni, aztán van olyan is, hogy konkrétan azzal tekerek ki dolgokat, mert jó ízes zajt ad, meg karakteres FM hangszíneket. Amúgy Ableton Live-ot használok, a zenéim 90%-át ebben csinálom. Van egy Deepmind-om, amit nagyon szeretek, és a legtöbb számomban kap is valamilyen szerepet (ebben az új trekiben is a dobokon kívül mindent ezzel a szintivel vettem fel). Ezen kívül van pár monoszintim, és egy kis MPC500-am, ezek amik még itt-ott felbukkannak.

Obwigszyh

Hogyan zajlik nálad a zenekészítés folyamata? Mesélj a díjnyertes track keletkezéséről!

Daniel Meister: Általában a dobokkal kezdem meg a zenét, aztán samplingezés vagy próbálok valami dallammenetet kitalálni, ha ez megvan akkor basszus és már sínen is vagyok , ha idáig el jutok akkor szinte már magát írja a zene . Persze ez az út időben változó A díjnyertes zene a jammelésből született , próbáltam kicsit mást írni mint a szokásos.

Obwigszyh: A “Save me, Rabbit” összes layere egy wavetable szintiből jött ki. Nem volt ez szándékos, hogy mindenféleképp 1 instrumentet használjak, de ennél a trekknél valahogy organikusan összeállt a téma csupán ebből. Ezért is szeretem a wavetablet, mert ugyanúgy ki lehet csavarni perkákat, meg zajokat is, mint pl vastag basslineokat. Valójában így készülnek a zenéim is, elmerülök egy patchbe és elkezdek felépíteni egy loopot, aztán egy témát, aztán egy trekit.

Kobanya3000: Mindig valami teljesen random dolog szokott megihletni, tegnap pl. hallgattam az új DJ Plant Texture EP-t, és utána órákig pötyögtem az MPC-n. A pályázatra kifejezetten új számot szerettem volna csinálni. Ilyenkor általában próbálgatom a szinti patch-eket, hogy melyikről jut eszembe valami, amire lehet építkezni. Ennél a számnál ez az a chord arpeggio volt, ami engem nagyon emlékeztetett az Arpanet Wireless Internet albumára. Ez alá viszonylag könnyen jött a bassline, a dobok pedig a lehető legegyszerűbbek. Az utolsó pillanatban találtam ki azt a kicsit trenszes lead-et, ami a második részben jön, szerintem az tök jó lett, nagyon energikus lesz tőle az egész.

Kobanya3000

Mákó Rozi: Ez talán olyan, hogy annyira régóta az életem része a zene, mintha nem múlna el nap mikor ne készítenék valamilyet, ami akkor válik mások által hallhatóvá amikor valamilyen indokkal életre hívom, legyen az fellépés, album készítés, kollaboráció stb. Azaz ha szigorúan a gyakorlatot nézzük igazából keveset zenélek vagy készítek zenét, ha pedig megtörténik és fel is lett véve akkor azt egyből használom valamire, ez maga a folyamat. Így készült a pályázatra beküldött track is.

Aluphobia: Először is szeretek saját mintákból dolgozni; szoktam sound design sessionöket csinálok, aztán a jobban sikerült mintákat lementem és rendszerezem, meg van, hogy magamat “remixelem”. Ez a legjobb önkielégítés — rossz az, aki rosszra gondol. Ha már megvan, miből dolgozok, akkor általában a dob/bassline/kick szekcióval kezdem, szeretem, ha az viszi el a zenét. Olyan is van, hogy a dallammal kezdem, de abból mostanában kevesebb van. Fun fact: ott készült, ahol a masterek is, az Analogue Zone-ban dolgoztam ’19-ben. ’22-ben újra elővettem, kisebb módosításokkal. De lényegében ez egy 3 éves track. Technikailag úgy készült, ahogy szoktam (lsd előző kérdés) annyi különbséggel, hogy ebben nem sok minta van, a legtöbb szinti.

Mákó Rozi – Fotó: Szabó R. János

Hogyan jellemeznéd pár szóban a díjnyertes zenédet? Mit gondolsz, mivel tudott felülkerekedni ez a track a többi indulóéhoz képest?

Daniel Meister: Először is szeretném megköszönni a Telekomos ‘brigádnak’ hogy részt vehettem és természetesen azt hogy bekerültem a legjobbak közé Ezt a tracket igazából nem a “dancefloor” ra terveztem ,nem is igazán tudom megfogalmazni hogy mi volt vele a cél! Talán ki írni magamból egy aktuális érzelmi darabot És szerintem pont ezért érte el ezt az eredményt Őszinte zenének nevezném ! Nem gondoltam volna hogy siker lesz, de nem is volt ez a célom, csak szerettem volna megmutatni

Obwigszyh: Ez jó kérdés, erre lehet, hogy a zsűri jobban tudja a választ mint én. Amit tudok, hogy próbáltam a kontraszttal és a visszatéréssel játszani, ez talán jól is működik a darabban.

Kobanya3000: Egy energikus elektró trekk, klasszikus hangzással. Őszintén nem tudom, hogy pontosan mi lehetett a zsűrinek az, ami megfogta őket. Azt viszont nyilván tudtam, hogy Lauhoz pl. azért elég közel áll ez a stílus, gondolom, hogy ez is számított valamennyit.

Mákó Rozi: Van egy szinti loop ami végig hallható, szerintem ez mászhatott be a fületekbe, a címét pedig egy folyóról kapta azért mert mikor készült a zene tudatosan visszafogtam a dinamikáját, mint mikor egy folyót szabályozol és nem hagyod szétfolyni annak erejét és energiáját.

Aluphobia: 90’s B-kategóriás sci-fi 2020-as illegál rave-eken dübörögve. Erről inkább a zsűrit kellene megkérdezni. Amúgy, ha be pontosan akarnánk bekategorizálni a trekket, akkor nem pont egyszerű a feladat; ha érdekesebb cuccokat keresett a zsűri, akkor lehet, hogy ezért tetszett nekik.

Aluphobia

Hol hallhatunk a nyáron zenélni?

Daniel Meister: A nyár eddig jól alakul, zenéltem a pécsi Tettye Open Air-en és volt egy angol fellépésem is, Leedsben. További dátumok:  07.08 Empty Festival(Kézdivhely)RO
07.09 Halfőző Fesztivál (Baja), 07.14 Katlan Festival (Tárnok), 07.15 Dunai Nyári Tábor (Tolna), 08.06 Pista Festival (Luzern) Swi. Booking : djdanielmeister@gmail.com

Obwigszyh: Június 17-én megyünk a Műhellyel a Központba pakolgatni, utána a Kolón játszok egy b2b-t NVKP úrral (itt a BRVTAL x Műhely stagen), utána a Bánkitón liveozok egyet, meg megyünk a pécsi Fényfesztre is a Partisanba, szintén a Műhellyel djzni. Augusztusba pedig a Gólem feszten is el lehet csípni.

Kobanya3000: Az elmúlt bő fél évben átlag havi egy bulim volt. Most csak júniusban 4 helyre hívtak játszani, úgyhogy szerencsére jól besűrűsödött a naptáram. 10-én pénteken volt a Telekomos lemezbemutató, utána szombaton a Pontoon-on játszottunk Aurin-nal. 17-én a Gólyában lesz egy jónak ígérkező buli, másnap pedig Telek, ill. a Bánkitó fesztivált nyitjuk majd július 13-án, szerdán.

Mákó Rozi: Sokan gratuláltak és ahol hallhattok a nyáron június 19. az UNDER500 fesztiválon ami kortárs tánc és performansz műfajú esemény lesz, a Műcsarnokban az URFORM nevű projektben a Múzeumok éjszakáján június 25-én, Ozorán és még sok más helyen.

Aluphobia: Felléptem a Goldberger Design Districtes bulin, mint nyertes, aztán másnap repültem Athénba. Azóta is itt lakom, így inkább csak online veszek részt a budapesti szcénában, már amennyire. De nem is baj, mert most inkább a frissen induló kiadónkra koncentrálok, ami nagy meló — a hard techno / hard groove/ nematelepiszekrénypüfölős industrial háromszögben fogunk működni a meglévő online platformjainkat kibővítve azonos, RAVEU néven. A generál közös dolgokon kívül én csinálom a grafikákat, meg a mixing-masteringet, van meló bőven. Képben van egy debreceni fellépés a nyáron, a HYDRA-n. Egyelőre helyet keresnek a srácok, mert kezdik kinőni az előzőt.

A A Telekom Electronic Beats produceri pályázatának idei győzteseit kérdeztük bejegyzés először Primate.hu-én jelent meg.

Primate.hu